Priniàs

Dâ Wikipedia, la nciclupidìa lìbbira.
Priniàs
Nomu ufficiali: Πρινιάς
Riggiuni: {{{riggiuni}}}
Pruvincia: Candia, Irakliu
Cuurdinati: 35°9'33.8"N, 24°59'38.4"E
Ammustra ntâ mappa
Superfici: km²
Abbitanti: 369
Dinzitati: ab./km²
Cumuni cunfinanti: Agìa Varvara, Ano Asìtes
CAP: 70003
Prifissu telefònicu: 28940-2
Situ ufficiali: http://www.rizinia.com/


Priniàs (Πρινιάς 'n grecu) è lu nomu di nu villaggiu appartinenti a la prifittura di Candia, misu intra la zona cintrali di l'ìsula di Creta.

La cittaduzza è nu subburgu di la vicina Agia Varvara, di la quali dipenni dô puntu di vista amministrativu.

Lu burgu, di lu primu Novicentu, si veni a sviluppari ntornu a la chiesa matri didicata a Agìo Geòrgios (Santu Giorgiu) e idda è circa 500 metri di lunghizza e picca chiùssai di 200 metri in larghizza. Li casi su' chiuttostu varî e sunnu di diversi fasi, ma chiossai si tratta di costruzioni muderni. Appressu a la chiesa matri, ca c'havi la pianta cintrali e fu naugurata nti lu 1961 di Patri Isychios, è prisenti n'àutru edificiu riliggiosu di cultu Ortudossu, a li porti di lu paisi ca si stenni 'n lunghizza ntô senzu Sud-Nord[1].

Essennu nu paisi rurali, la sò ecunumìa nun è assai sviluppata e si basa principalmenti nti li pruduzzioni agrìculi, d'enirgìa elèttrica, pi menzu di l'impiantu di pruduzzioni di enirgìa eòlica (ammeri la chiesa di Agìa Irini - Santa Ireni -, misa fora ô paisi a chiossai di 850 metri di autizza), e di la distillazzioni di lu Raki. Tuttavia è cèlibbri nti lu campu archeològgicu pir l'assai ritruvamenti chi la circùnnanu.

La Patéla[cancia | cancia la surgenti]

Rhizenia[cancia | cancia la surgenti]

Lu villaggiu di Priniàs, si vìdunu li pali di la cintrali eòlica

Lu situ sicuramenti cchiù mpurtanti s'attrova supra nu àutu-chianu, a non chiossai di dui chilòmitri di distanza, appillatu Patéla (Πατέλλα 'n grecu), supra cui si cridi d'aviri arricanisciuta l'antica Rhizenia (o Rizinia, 'n grecu Ριζηνία )[2].

Lu situ fu attruvatu di Federico Halbherr ntô 1894, supra li pinnici urientali di lu Munti Ida, ma è la missiuni archeològgica taliana di Crita assemi a Luigi Pernier comu diritturi, a fari li scuperti zocchiù mpurtanti ntra lu 1906 e lu 1908. Li tri campagni di li scavi cunnuciuti fineru cû ritruvamentu di dui templi protuarcàichi (appillati A e B) e di na furtizza di l'etati tardu classica - ellinistica[3].

Ntô 1969 li scavi arripigghiaru cu la missioni archeològgica di l'Universitati di Catania di cui accuminzau la dirizzioni Giovanni Rizza (e iddu spirdìu ntô 2005) appoi cunnuciuti di Dario Palermo; lu stitutu pir li beni archiològgichi e munumintali (Istituto per i beni archeologici e monumentali, canusciutu cu l'acrònimu IBAM), facenti parti di lu CNR, partècipa a la ricerca scintìfica di lu situ di lu 1984.

Lu scavu supra la Patéla 'ntô 2007

La mpurtanza di lu situ è arricanisciuta universalmenti pirchì si tratta di l'ùnica civitati ca prisenta tracci di friquintazzioni ca dùranu nzinu a l'ità illìnistica (quannu veni custruitu a l'urienti nu furtinu appillatu La Fortezza), attraversannu lu Midiuevu Elladicu[4]. L'asplurazzioni di la civitati si sviluppau ntô sitturi sud-uriintali di la Patéla (nta l'ària a urienti di li templi A e B scummigghiati di Pernier e intra la tirrazza ca s'addiffaccia supra lu màrgini miridiunali di l'altura), unni lu mpiantu havi pir tipicità particulari idifici no-rijulari, ca s'avvilùppanu pir lu sensu urienti-uccidenti, e di stratuzzi storti, ca pari ca sècunu li capricci di lu tirrenu.


Nti l'ùrtimu mpiantu, datàbbili ntra lu VIII e lu VII sèculu a.C., la civitati si addistingui pir la prisenza di fàbbrichi circunnati di strati rijulari, e di ambienti di granni diminzioni. Si scuprìu macari nu terzu idifiziu timplari (tempiu C) ca è misu cronuloggicamenti ntra lu tempiu B e lu tempiu A e s'arricupigghianu li resti di nu santuàriu protuarcaicu. Li pavimenti pricidenti a la distruzzioni di li idifizi ca s'attròvanu - ca fannu stabbiliri l'ità di abbannunu di lu situ - si dataru circa a la mità di lu VI seculu a.C., mentri li matiriali e li resti cchiù antichi su' di lu XIII sèculu a.C.. Picca tempu arredi (2007) si scupreru novi cosi 'ntornu a li culti ca ci si praticavunu. Addifatti s'attruvau n'inzemi di tri pilastri nichi ca puteva essiri 'na triadi divina (si chiamunu divinità aniconichi - zoè privi di la 'mmagini - rapprisintati da li stissi pilastri) ca arricordunu lu Tripillar Shrine scummigghiatu di l'archiuologgi canadisi ni Kommòs (ni la costa miridiunali di l'Isula), unni si pinzava a 'nu lijami cu' la friquentaziuna di lu situ dê mircanti e marinara fìnici[5].

Lu Tempiu A[cancia | cancia la surgenti]

Lu tempiu A (datatu a l'anni 625-620 a.C.), s'attruvau e s'identificau sutta li scavi di Pernier. La struttura è na sèmplici cella cu la trasuta in antis, tali edifìziu pigghia lu nomu di Oiskos. Lu tettu (pussibbilmenti a schiuventi) avìa èssiri sustinutu di dui culonni nichi di lignu ca èranu misi ni lu versu longu e li basi 'n petra su' ancora visìbbili, ntornu a chisti si facèvanu li rituali cu lu focu (si capìu pirchì s'attruvau la prisenza di cìnniri e di na para di eskara, zoé "bacineddi"). La sò granni mpurtanza l'appi pirchì è l’asèmpiu cchiù anticu di tèmpiu grecu e è nu rifirimentu ùnicu pir la canuscenza di la furmazzioni di la scultura timplari greca. Lu tèmpiu avìa addifatti nu frèggiu di cavaleri e di dui fijuri fimminini assittati supra di na travi dicurata a rilevu (unn'è sculputa dintra a na speci di nicchia, na fijura fimminina additta, forsi la divinità Rhea), ma ancora nun si sapi la cullucazzioni nti l’edifìciu di chisti òpiri plàstichi e nzinu a ora si discuri accuminciannu di la prima ricustruzzioni prupunuta di la Missioni taliana e espunuta ntô 1914 ntô Museo di Iraklion. Ntô corsu di li ricerchi cunnuciuti nti l'ùrtimi anni, si scupreru novi rilevi ca cumpinzaru lu cumplessu di li scultura. Chisti frammenti si pinzau d'abbissàrili, nzemi a lu prujettu di pulitura, rivisioni e nova mustra di li scultura di lu tempiu A ni lu Museu di Iraklion. Li studî ca ni ponnu nàsciri ponnu dari l’uccasioni d'arripigghiari, cu la nova ducumentazzioni, lu prubblema di la ricustruzzioni di lu tempiu A, ancora aoggi parti funnamintali ni la istoria di l’architittura greca[6].

Agìos Panteleimon[cancia | cancia la surgenti]

Supra la Patéla, a dda banna di li scavi, è prisenti lu timpiettu nicu di Agìos Panteleimon (Άγιος Παντελεήμον 'ngricu), fabbricatu supra lu pizzu cchiù àutu e sittintriunali di l'autu-chianu. Tutti l'anni na fudda di divoti s'arricogghi la quartana di lu 26 e lu jornu dû 27 di giugnettu, pir la festa dû Santu. Accumencia cu li vespri di la quartana dû 26 e si cuntìnua cu la binidizzioni di lu pani dûci tìpicu, cunzatu câ cannedda e chiova di jarofalu, e la so' distribuzzioni. P'arrivari ni la cima s'attravirsari - cu pirìculu e macari cô scuru - na vanedda arricavata ntornu a lu bordu sittintriunali, cà s'avviluppa 'n facci a lu strachiummu. Ma l'arrisicàrisi nun pari ca fà scantari li divota, ca vènunu di tutta l'Ìsula, ma macari di la Grecia cuntinintali, ca pàrunu mmeci filici d'arrivari addasupra pir taliari l'eccizziunali panurama ca la Patéla rijala: di li pedi di li muntagni Psiloritis di Heraklion a sittintriuni e a urienti, nzinu a lu pizzu di la chiana di Lassithi[7].

Àutri siti di àutri banni[cancia | cancia la surgenti]

Li tombi[cancia | cancia la surgenti]

Ni li vicinanzi furu attruvati l'antichi nicròpuli, datati comu pir la civitati, tra lu 1969 e lu 1978. Foru identificati tri fasi: la prima a incinerazzioni d'intra fossi ovoidali scavati ni la roccia datati a lu Tardu Minoicu III C; na secunna fasi 'n parti parallela carattirizzata di l'inumazzioni 'n tombi a Tholos e di la prisenza di gruppi di tombi di cavaddi; pi finiri na sèrii di sipulturi ad incinirazziuni n quartari e quartareddi ciràmichi arricuperti di pitrami, nzemi a tutta na sèrii di steli fùnibbri, ca arrivunu finu a l'ebbìca urientaliggianti[8].

Mandra di Gipari[cancia | cancia la surgenti]

Propriu 'n facci a la muntagnedda di Rhizenia s'attrova la lucalitati Mandra di Gipari, unn'è ca s'attruvaru l'antichi ufficini di li vasara. Tali uppurtunitati fici capiri megghiu certi dittagghi tècnici supra lu funzionamentu di li carcara, e macari - cu lu ritruvamentu di li "scarti di li carcara" si stabbilìu quali furmi si producèvanu ni li vàrii ufficini e la zona di la civitati unni èranu distinati li vasi. Tra l'àutru s'addintificò lu Pitturi di Priniàs ca junciu nu tasseddu a lu "pirìudu oscuru" ca c'è tra lu neupalaziali e li primi attività di l'Arti grica[9].

Noti[cancia | cancia la surgenti]

  1. Vidi l'artìculu di lu situ Rizinia.com
  2. La sò identificazzioni cu l'antica Rhizenia è ancora sulamenti n'ipòtisi[1]
  3. Pir na nica istoria di li studìi vidi Giovanni Rizza, Gli scavi di Prinias (Creta), in Ministero degli affari esteri, Direzione generale delle relazioni culturali, <<Missioni archeologiche italiane>>, Roma 1997, pagg. 125 passim
  4. Vidi a asèmpiu Giovanni Rizza, Gli scavi di Priniàs e le origini dell'arte greca, 'n CNR <<Un decennio di ricerche archeologiche I. Quaderni de "La ricerca scientifica">>, n. 100, Roma 1978, pagg. 85 passim
  5. D. Palermo, A. Pautasso, R. Gigli Patané, Lo scavo del 2007 sulla Patela di Priniàs. Relazione preliminare, in «Creta Antica», IX, 2008, p. 179-207
  6. Pir na sìntisi talìa macari Antonella Pautasso, Scavi di Priniàs - produzione artistica e artigianale dal XII al VI secolo a.C." 'n Attività del CNR-IBAM
  7. Talìa la pàggina supra Agìos Panteleimon sempri ni lu situ di Rizina.com
  8. Talìa Giovanni Rizza, Scavi e ricerche a Priniàs dal 1987 al 1981, in <<Πεπρ. του Z' Kρηι. Συν.>>, Rethymno 1995, pagg. 807 passim
  9. Vidi G. Rizza; D. Palermo; S. Tomasello, Mandra di Gipari. Una officina protoarcaica di vasai nel territorio di Priniàs, Catania 1992

Bibliografìa[cancia | cancia la surgenti]

  • Giovanni Rizza, Gli scavi di Prinias (Creta), in Ministero degli affari esteri, Direzione generale delle relazioni culturali, <<Missioni archeologiche italiane>>, Roma 1997
  • G. Rizza; D. Palermo; S. Tomasello, Mandra di Gipari. Una officina protoarcaica di vasai nel territorio di Priniàs, Catania 1992

Lijami di fora[cancia | cancia la surgenti]