Nucija

Dâ Wikipedia, la nciclupidìa lìbbira.
Cercamu persune de lu Salentu ntirissate a scrìvire artìcule, crande o pìccule, 'n salentinu per lu nosthru pruscettu nciclupèdicu Wikipedia. Putete scrìvire quiddhru ca vulete (per esempiu l'artìcule subbra le cumune salentine). Ma per favure, lasciate una thraduzione de le parole diffìcile e ndicàte la pruvenienza de la parlata salentina usata. Nun mporta se sete leccisu, brindisinu, o tarandinu, sempre salentinu sete! Crazie.
abbiccidariu St'artìculu è scrittu 'n sicilianu standard, si stai circannu l'artìculu scrittu 'n salentinu di Nucija (LE), vidi Nucija (artìculu 'n salentinu).


Nucija
Nomu ufficiali: Nociglia
Riggiuni: Pugghia
Pruvincia: Lecci (LE)
Cuurdinati: 40°2'0"N, 18°20'0"E
Ammustra ntâ mappa
Superfici: 10 km²
Abbitanti: 2.659
Dinzitati: 266 ab./km²
Cumuni cunfinanti: Muntisanu, Pusciardu, San Cassianu, Supersanu, Suranu
CAP: 73020
Prifissu telefònicu: +0836
Situ ufficiali: http://www.comune.nociglia.le.it


Nucija è nu paisi salentinu di la pruvincia di Lecci, a 10 km di Maje e 45 di Lecci, nun luntanu di la costa addriàtica (Castru, Marìttima e Andranu). Stà supra na serra di 109 m supra lu liveddu dû mari.

Stemma[cancia | cancia la surgenti]

Lu stemma è n'àrbulu di nuci cu di costi nu gigghiu jancu (di tanti ca èrinu sti chianti, ca dìcinu vinni accussì chiamatu lu paisi).

Orìggini[cancia | cancia la surgenti]

Li urìggini dû paisi sù scuri, ma sinza dubbiu cci tràsinu cu lu granni voscu ca si spannìa di lu paisi nzinu a Supersanu (lu voscu Belvedere), unni li òmini facìanu cravuni (e chiddi di Nucija sù 'itti 'ncora moi cravunari pi stu fattu). A lu crìsciri dû paisi, fu fatta prima na turri de guardia e poi nu casteddu, ca passau di vari famigghi, finu a spicciari 'n manu a li Prìncipi di Tricasi, li Gallone, ca lu tìnniru cu tuttu lu fèudu di lu XVII finca a lu XIX sèculu. A l'Unità d'Italia Nucija divinni cumuni, e tinìa comu frazzioni puru Suranu, Vitrugna e San Cassianu (ca si stacca na pid'una ntra l'anni succissivi). Lu primu sìnnicu di la Ripùbbrica (1946-1960) fu Micheli Petracca (1908-1999).

Monumenta[cancia | cancia la surgenti]

Nucija teni nu palazzu barunali (lu casteddu) cu na turri dû '300. La Chesia matri (San Nicola) fu fatta nveci a mità dû sèculu diciannuvèsimu, mentri sunnu assai cchiù vecchi dî àutri cappelli: chidda di la Cungreca (di la Madonna Assunta, ca è di la cungreca omònima nata a lu 1781) e chidda (ntichìssima) di la Madonna Coelimanna (aru si cchiàra pitturi basiliani).

A supra la chiazza stavi na culonna cu la stàtua di Sant'Antoniu, ca è lu prutitturi e ca si fisteggia dui voti l'annu (a giugnu e a agustu quannu c'eni la festa grossa). Àutri festi sù chiddi di San Giuseppi (pi cui si faci la tàula tradizziunali), di la Madonna di l'Idri, di li Santi Mèdici e di San Luiggi. Si fannu puru purgissioni pi lu Sacru Cori, pi la Madonna Assunta e pi la Madonna dû Carmini. Rispettu di l'àutri paisi, a Nucija la purgissioni di lu Cristu Mortu si faci lu sàbbatu la mmane 'n prima. Lu jornu di Pascaredda li cristiani di Nucija vannu a nu fore rittu Pusciardu, 'ittu Facece, aru 'nc' ete na cappedda di la Madonna di l'Ànciuli. A ddà banna si dici Missa e si fàcinu scampagnati.

Pirsunaggi famusi[cancia | cancia la surgenti]

Ntra li pirsunaggi famusi, si ricòrdanu:

  • Pascali Ruggieri (unu di li ncigneri ca fici lu ponti girèvuli di Tàrantu)
  • Arcipreti don Domènicu Marzotta (ca fici fari la chesia)
  • On. Giacintu Ursu (ancora viventi), diputatu e difinzuri cìvicu di la Pruvincia di Lecci
  • Lu sìnnicu attuali si chiama Giuseppe (Pippi) Fracasso.
  • Lu pàrrucu eni Don Pinu Pedone

Lu cumuni faci parti di l'Unione delle Comuni di li Terri di Menzu (cu Sciuvaneddu, Sanarica, Vitrugna, Sancassianu e Suranu).

Dialettu[cancia | cancia la surgenti]

Lu dialettu di Nucija apparteni a la famigghia di la lingua siciliana: è lu dialettu salentinu.

Talìa puru[cancia | cancia la surgenti]


Liami nterni[cancia | cancia la surgenti]

Purtali di lu Salentu – Jiti a l'artìculi di Wikipedia supra lu Salentu.