"Statutu d'autonumìa sicilianu" : Diffirenzi ntrê virsioni

Dâ Wikipedia, la nciclupidìa lìbbira.
Santu (discussioni | cuntribbuti)
Nuddu riassuntu dû canciamentu
Santu (discussioni | cuntribbuti)
(Nudda diffirenza)

Virsioni dû 17:47, 22 sit 2007

STATUTU DI AUTONUMIA DI LA RIGGIONI SICILIANA

Appruvatu cu R.D.L. 15 maiu 1946, n.455.
(Pubbricatu nta la G.U. di lu Regnu d'Italia n. 133-3 di lu 10 giugnu 1946)
Cunvirtitu 'n Liggi Custituzziunali lu 26 Frivaru dû 1948».
(Pubbricatu nta la G.U. di la Ripubbrica n. 58 dû 9 marzu 1948)


  • ARTÌCULU 1

La Sicilia, cu li ìsuli Eolî, Egadi, Pilaggî, Ustica e Pantilleria, è custituita 'n Riggioni autònuma, furnita di pirsunalità giurìdica, intra l'unità pulìtica di lu Statu talianu, supra la basi di li principi dimucràtici ca ispìranu la vita di la Nazzioni. La citati di Palermu è lu capulogu di la Riggioni.


TÎTULU I
Òrgani di la Riggioni

  • ARTÌCULU 2

Ôrgani di la Riggioni sumnu: l'Assimbrea, la Giunta e lu Prisidenti riggiunali. Lu Prisidenti Riggiunali e la Giunta custituiscìunu lu Cuvernu di la Riggioni.

SIZZIONI I
Assimbrea riggiunali

  • ARTÌCULU 3

L'Assimbrea riggiunali è custituita di novanta Diputati aletti nta la Riggiuni a suffraggiu univirsali direttu e sicretu, secunnu la liggi emanata di l'Assimbrea riggiunali 'n basi a li principi fissati di la Custituenti 'n materia di alizzioni pulìtichi. Li Diputati rapprisentanu l'intera Riggioni e spèrdunu di dirittu di la càrica a lu finiri di lu tèrmini di quattru anni. La nova Assimbrea è cunvucata da lu Prisidenti riggiunali intra tri misi di lu dittu tèrmini.

  • ARTÌCULU 4

L'Assimbrea riggiunali aliggi nto sò nternu lu Prisidenti, dui Vici Prisidenti, li Sicretari di l'Assimbrea e li Cummissioni pirmanenti, secunnu li normi di lu sò riculamentu nternu, ca cunteni macari li dispusizzioni pi l'asircizziu di li funzioni spittanti a l'Assembrea riggiunali.

  • ARTÌCULU 5

Li Diputati, apprima d'èssiri ammisi nta l'asircizziu di li funzioni, prèstanu nta l'Assimbrea lu giuramentu di asercitarli cu lu sulu scopu di lu beni nsipiràbbili di l'Italia e di la Riggioni.

  • ARTÌCULU 6

Li Diputati nun sunnu sindacàbbili pi li voti dati nta l'Assembrea riggiunali e pi l'opinioni ditti nta l'asercizziu di li funzioni d'iddi stissi.

  • ARTÌCULU 7

Li Diputati hannu lu dirittu di ntirpillanza, di ntirrugazzioni e di muzzioni d'intra a l'Assimbrea.

  • ARTÌCULU 8

Lu Cummissariu di lu Statu di cui a l'art. 27 pò pruporri a lu Cuvernu di lu Statu lu sciugghimentu di l'Assimbrea riggiunali pi pirsistenti viulazzioni di lu prisenti Statutu. Lu dicretu di sciugghimentu hà èssiri pricidutu di la dilibbirazzioni di l'Assimbrei liggislativi di lu Statu. L'urdinaria amministrazioni di la Riggioni è dunca affidata a na Cummissioni straurdinaria di tri membri, numinata da lu Cuvernu nazziunali supra l'addisignazzioni di li stissi Assimbrei liggislativi. Ssa Cummissioni ndici li novi alizzioni pi l'Assimbrea riggiunali nta lu tèrmini di tri misi.

SIZZIONI II
Prisidenti riggiunali e Giunta riggiunali

  • ARTÌCULU 9

Lu Prisidenti riggiunali e li Assissuri sunnu aletti di l'Assimbrea riggiunali nta la sò prima assittata e nta lu sò nternu a maggiuranza assuluta di voti sicreti di li Diputati. La Giunta riggiunali è cumposta di lu Prisidenti riggiunali e di l'Assessuri. Chisti sunnu priposti da lu Prisidenti riggiunali a ùnichi rami di l'Amministrazioni.

  • ARTÌCULU 10

Lu Prisidenti riggiunali 'n casu ca manca o è mpiditu veni sustituitu di l'Assessuri di iddu addisignatu. Nto casu di dimissioni, ncapacità, o morti di lu Prisidenti riggiunali, lu Prisidenti di l'Assimbrea cùnvuca intra chìnnici jorna l'Assimbrea pi l'alizzioni di lu novu Prisidenti riggiunali.

TÌTULU II
FUNZIONI DI L'ÒRGANI RIGGIUNALI

SIZZIONI I
Funzioni di l'Assimbrea Riggiunali

  • ARTÌCULU 11

L'Assimbrea riggiunali veni cunvucata di lu sò Prisidenti 'n sissioni urdinaria nta la prima simana di ogni bimestri e, straurdinariamenti, a dumanna di lu Cuvernu riggiunali, o di armenu vinti Diputati.

  • ARTÌCULU 12

L'anizziativa di li liggi riggiunali ci aspetta a lu Cuvernu e a li Diputati riggiunali. Li pruggetti di liggi sunnu alabburati di li Cummissioni di l'Assimbrea riggiunalu cu la participazzioni di la rapprisintanza di li ntiressi prufissiunali e di l'òrgani tecnici riggiunali. Li rigulamenti pi l'asecuzzioni di li liggi furmati di l'Assimbrea riggiunali sunnu prudotti di lu Cuvernu riggiunali.

  • ARTÌCULU 13

Li liggi appruvati di l'Assimbrea riggiunali e li rigulamenti fatti di lu Cuverno riggiunali nun sunu pirfetti si mancanu di la firma di lu Prisidenti riggiunali e di li Assissuri cumpitenti pi materia. Sunnu prumulgati di lu Prisidenti riggiunali passati li tèrmini comu di l'art. 29, cumma 2 , e pubbricati nti la "Gazzetta Ufficiali di la Riggioni" . Tràsunu 'n viguri nta la Riggioni chìnnici jorna doppu la pubbricazioni, sempri ca nun c'è àutra dispusizzioni, cumpresa nta la sìncula liggi o nta lu sìnculu rigulamentu.

  • ARTÌCULU 14

L'Assimbrea, nta l'àmbitu di la Riggioni e nta li lìmiti di le liggi custituzzionali di lu Stato, senza priggiudizziu di li rifurmi agrarii e nnustriali dilibbirati di la Custituenti di li pòpulu talianu, havi la liggislazioni asclusiva supra sti materii:

a) agricurtura e furesti;
b) bunifica;
c) usi cìvichi;
d) nnustria e cummerciu, a parti la discipplina di li rapporti privati;
e) ncrimentu di la pruduzzioni agrìcula e nnustriali: valurizzazioni, distribuzioni, difisa di li prudotti agrìculi ed nnustriali e di l' attivitati cummirciali;
f) urbanìstica;
g) tavagghi pùbbrici, tranni li granni òpiri pùbbrichi di ntiressi privalentimenti nazziunali;
h) mineri, cavi, turbieri, salini;
i) acqui pùbbrichi, si nun sunnu uggettu di òpiri pùbbrichi di ntiressi nazziunali;
l) pisca e caccia;
m) pùbbrica binificenza e òperi pii;
n) turìsimu, viggilanza arbirghera e tutela di lu paisaggiu; cunsirvazzioni di l'antichitati e di li òperi artìstichi;
o) riggimi di li enti lucali e di li circuscrizzioni rilativi;
p) urdinamentu di l'uffici e di l'enti riggiunali;
q) statu giurìdicu e ecunòmicu di li mpiecati e funzionari di la Riggioni, nta ogni casu nun menu di chiddu di lu pirsunali di lu Stato;
r) struzzioni elemintari, musei, bibbriotechi, accademii;
s) asprupiazzioni pi pùbbrica utilità.
  • ARTÌCULU 15

Li circuscrizzioni pruvinciali e l'òrgani e enti pubbrici ca ni dirìvanu sunnu suppressi nta lu tirritoriu di la Regione siciliana. L'urdinamentu di l'enti lucali s'abbasa nta la Riggioni stissa supra li cumuna e supra li lìbberi Cunsorzi cumunali, dutati di la cchiù granni autunumia amministrativa e finanziaria. Nta lu quatru di ssi principi ginerali ci aspetta a la Riggioni la liggislazzioni asclusiva e l'asicuzioni diretta 'n materia di circuscrizzioni, urdinamentu e cuntrollu di l'enti lucali.

  • ARTÌCULU 16

L'urdinamentu amministrativu di l'artìculu pricidenti sarà rigulatu, 'n basi a li principi stabbiliti nta lu prisenti Statutu, di la prima Assimbrea riggiunali.

  • ARTÌCULU 17

Entru li lìmiti di li principi e ntiressi ginirali unni si nfurma la liggislazzioni di lu Stato, l'Assimbrea riggiunali pò, pi suddisfari a li cundizzioni particulari e a li ntiressi di la Riggioni, fari liggi, macari rilativi a l'urganizzazioni di sirvizi, supra li materii c'arriquardanu la Riggioni:

a) cumunicazioni e trasporti riggiunali di tutti li gèniri;
b) iggieni e sanità pùbbrica;
c) assistenza sanitaria;
d) struzioni media e univirsitaria;
e) discipprina di lu crèditu, di li assicurazioni e di lu risparmio;
f) liggislazzioni suciali: rapporti di travagghiu, prividenza e assistenza suciali, ussirvannu li mìnimi stabbiliti di li liggi di lu Statu;
g) annona;
h) assunzioni di pubbrici sirvizi;
i) tutti l'àutri materii ca mplìcanu sirvizi di privalenti ntiressi riggiunali.
  • ARTÌCULU 18

L'Assimbrea riggiunali pò emèttiri voti, furmulari pruggetti supra materii di cumpitenza di l'òrgani di lu Statu ca ponnu ntirissari la Riggioni, e prisintàrili a l'Assimbrei liggislativi di lu Statu.

  • ARTÌCULU 19

L'Assimbrea riggiunali, nun cchiù tardu di lu mesi di Jinnaru, appruva lu bilanciu di la Riggioni pi lu pròssimu novu asircizziu, pridispostu di la Giunta riggiunali. L'asercizziu finanziariu havi la stissa dicurrenza di chiddu di lu Statu. A l'appruvazzioni di la stissa Assimbrea è macari suttapostu lu rennicunto ginerali di la Riggioni.