"Gela" : Diffirenzi ntrê virsioni

Dâ Wikipedia, la nciclupidìa lìbbira.
Contenuto cancellato Contenuto aggiunto
Thijs!bot (discussioni | cuntribbuti)
n robot Aggiungo: ar:جيلا
n robot Tolgo: af:Gela
Riga 36: Riga 36:
[[Category:Cumuni dâ pruvincia di Caltanissetta]]
[[Category:Cumuni dâ pruvincia di Caltanissetta]]


[[af:Gela]]
[[ar:جيلا]]
[[ar:جيلا]]
[[bg:Джела]]
[[bg:Джела]]

Virsioni dû 16:44, 16 apr 2007

Gela
Muttu:  
Nomu ufficiali: Gela
Riggiuni: {{{riggiuni}}}
Pruvincia: Caltanissetta (CL)
Cuurdinati: 37°4'N, 14°15'E
Ammustra ntâ mappa
Superfici: 276 km²
Abbitanti: 72.444
Dinzitati: 262 ab./km²
Cumuni cunfinanti: Acati (RG), Caltagiruni (CT),Butera, Mazzarinu, Niscemi (CL)
CAP: 93012
Prifissu telefònicu: +0933
Situ ufficiali: http://www.comune.gela.cl.it


Gela è un cumuni di 72.444 abbitanti dâ pruvincia di Caltanissetta. Antica culonia greca, la cità si sviluppau ntô vintèsimu sèculu grazzî ô polu petrolchìmicu.

Storia

Li tempi antichi

Comu dici lu stòricu Tucìdidi: "A funnari Gela foru nzèmmula Antifemu di Rodi e Entimu di Crita; iddi si purtaru appressu li culoni dî so' paisa di pruvinenza; chistu successi quarantacincu anni dopu la funnazzioni di Sarausa.

Vicinu Gela, la turri di Manfria, custruiuta di Camillu Camilliani nnû sèculu XVI.

Lu paisi pighhiau lu nomu dû ciumi Gela, ma lu postu unni ora si trova lu paisi e chi prima era circunnatu dî mura, si chiama Lindioi, àppinu leggi dòrichi. Pressappocu 108 anni dopu la culunizzazzioni, li Geloi funnaru Agrigentu, chi pigghiau lu nomu dû ciumi chi si trova dda vicinu; ni fìciru funnatura Aristinu e Pistilu, e cumannaru di usari li stissi liggi di Geloi". E primi tempi di la so storia Gela ebbi un guvernu repubblicanu ma lu partitu dî nobili cumannava cu la priputenza, allura ci foru ribilliuna e mmazzatini, e ci foru pirsuni chi àppiru a scappari e si eru a mmucciari a Mactoriu chi si truvava du monti Bubbunia.

A pinsari a ripurtari li fuiuti a Gela ci pinsau, sulu cu la bona parola, Telini chi era un sacirdoti dî divinita' nfirnali, Plutoni, Cèrbiru, Caronti e Minossi. Lu periudu repubblicanu durau finu a quannu Cliandru nun divintau tirannu. Dopu setti anni di tirannìa un cittadinu gelou, Sabellu, lu mmazzau. Dopu Cliandru fu so frati Ippocrati a divintari tirannu. Sutta iddu la putinza di Gela criscìu finu ô puntu chi la megghiu parti dî citta' greci dâ Sicilia finìu sutta lu so cumannu, inclusa Sarausa. Duranti tutti chisti vicenni, lu cumannanti di la cavallarìa di Gela, Giluni, figghiu di Dinumeni e discinnenti di Tilini, si fici canùsciri pi lu so curaggiu e valuri. Ippocrati murìu nnô 486 a.C. mentri cumbattiva contru li Siculi di Ibla Erea; a la so morti Giluni si fici acclamari tirannu.

Dû 485 a.C. cu la caliuna di fari fari a paci fra li nòbili e la plebi di Sarausa, si proclamau tirannu puri di chista àutra citta'. Giluni prifiriva pero' Sarausa a Gela, allura lassau lu guvernu di Gela a so frati Giruni e iddu si trasfirìu a Sarausa. Di chistu mumentu in poi Gela politicamenti persi lu so pristigiu.

Liami esterni