Puggilatu birmanu

Dâ Wikipedia, la nciclupidìa lìbbira.

Lu cèlibbri puggilatu birmanu si chiama lethwei o Myanma yuya louvi (Myanmar traditional boxing 'n nglisi). La sò virsioni spurtiva è macari chiamata di l'anni 1960: bando kick-boxing.

Difinizzioni[cancia | cancia la surgenti]

Sta famusa pràtica di scherma di li manu e di li pedi nudi acchianassi a lu sèculu III quannu li mònachi vulìanu ntrattinìrisi e difinnìrisi. È nu puggilatu "diciutu marziali" chi pigghia 'n prèstitu a l'eriditati tècnica di lu guerrieru birmanu tutta la sò panoplia di stratiggìi. Addiventau pupulari a pàrtiri di lu XI sèculu sutta li Re Anawratha, cu cummattimenti ntirètnici senza nuddi règuli e di na viulenza senza misura cumuni. Lu modu di affruntàrisi è tantu spicìficu, tinennu tantu spissu di lu cumpurtamentu animali e assimigghia sulamenti di tantu luntanu a àutri pràtichi urientali.

Rigulamentu: lu puggilatu birmanu o "supirlativu" di li puggilati[cancia | cancia la surgenti]

Ancistrarmenti, l'uppusizzioni è addiriggiuta di dui àrbitri e si svolgi nta nu cerchiu unni ogni furma di pircussioni e di pruiezzioni è auturizzata. L'era muderna havi ntruduciutu li règuli di lu puggilatu uccidintali, particularmenti li guanti, li prutizzioni, li round e lu ring. Lu panel tècnicu di lu cummattenti è tantu largu e li cumpurtamenti si ispìranu a l'àutri pràtichi di cummattimentu di la Birmania. Si tròvanu numarusi azzioni spittaculari particularmenti li tècnichi vulanti (càuciu 'n volu, corpu di ginocchiu e di gùvitu 'n volu), e tècnichi 'n marcia di scala (càuciu e corpu di ginocchiu). Ntô passatu, lu puggilatu birmanu tradizziunali era l'antìtisi di Thaing, pi lu sò aspettu brutali e primariu. Oi, nun è accussì, poichì urganizzatu nta li cunnizzioni muderni, pò èssiri piacèvuli a vìdiri.

Tècnica di fari ganciu 'n lethwei mudernu

Carattirìstichi tècnichi: "tuttu lu corpu è n'arma"[cancia | cancia la surgenti]

Novi tècnichi tradizziunali cumpòninu la pràtica di lu puggilatu birmanu. Li carattirìstichi tècnichi di lu lethwei tèninu tri cumpunenti principali, l'armi utilizzati, li scopi mirati e li distanzi di cummattimentu. Truvamu:

  1. n'utilizzazzioni di tuttu l'arsinali curpurali dispunìbbili, di pircussioni e di pruiezzioni (novi armi principali: craniu, dui pugna, dui gùviti, dui ginocchia e dui pidi),
  2. la ricerca di pircussioni di lu nziemi di lu curpu avversu,
  3. la gistioni di tri distanzi di cummattimentu: distanza lunga ('n particulari di càuciu), distanza media (corpi di ginocchiu, pugnu e gòmitu), corpu a corpu (prisi e pruiezzioni).

Di nu puntu di vista stratèggicu, e p'èssiri facirmenti arricurdatu, nu nzemi di principi è dicritatu. P'asempiu, truvamu li principi siquenti:

  1. curpiri l'armi avversi prima di attacàrisi a lu centru di lu corpu (ex.: scossa 'n corpu di testa nta lu mùsculu 'n stissu tempu di nu corpu di pugnu circulari avversu o pircussioni di la coscia avversa 'n càuciu "zuttiatu" 'n uccssioni di n'uffinziva 'n càuciu circulari 'n linìa midiana),
  2. li pruiezzioni hannu a effittuàrisi nta lu spazziu vicinu pi purtari na pircussioni mmidiata arrivannu a lu solu,
  3. utilizzari li stratiggìi di l'armali di lu thaing (ex. pircussioni nta li mèmmira nfiriuri avversi di tipu cinghiali, o corpu di ciampa di tipu pantera nta li brazza avversi p'aprìrisi nu caminu versu li scopi, o scupaturi rutativu di la tigri nta n'uffinziva 'n càuciu a la facci).
Pircussioni di la coscia avversa

Particularitati curturali di lu lethwei[cancia | cancia la surgenti]

Tradizziunarmenti lu cummattimentu si svorgi nta nu cerchiu. Nta li villaggi birmani, ancora a lu XXIi sèculu, stu cummattimentu havi mantinutu lu sò caràttiri ancistrali. Sulu l'apparizzioni di nu ring uccidintali e di li divisioni sèmmira èssiri signu di mudirnitati.

Lu ncontru è addiriggiutu di dui àrbitri, pi putiri megghiu siparari li prutagunisti, e è evaluatu di sei giùdici. Tutti li tècnichi sunnu auturizzati, si pò curpiri n'òmu 'n terra. Li pùggili cummàttinu duranti li partiti tantu longhi. Li round sunnu intirvallati di riposi cumpreti duranti quali si svòrginu àutri ncontri.

L'attrizzatura è summaria, portu di li pantaluncini di puggilatu, mani bannati, nuci di coccu 'n modu di prutizzioni ginitali, curriggia di coriu ntra li denti. Finora, tanti pùggili birmani si tàtuanu lu troncu e li gammi. Si pò vìdiri, a arcuni di li sò vittori, àutri di li rapprisintazzioni di armali (àcula, cobbra, pantera, tigri, ecc.) simmulizzannu forza e curaggiu.

Tècnichi di gùvitu 'n lethwei mudernu

Lu lethwei-yei[cancia | cancia la surgenti]

Danza guerriera asiquita a lu nizziu di cummattimentu, pi addimustrari abbilitati e curaggiu. A la fini di la danza, li brazza ncruciati lu pùggili si curpisci ogniduna di li sò spaddi cu la manu upposta 'n modu di annunzari ch'è prontu a cummàttiri. Na danza di vittoria è macari asiquita dopu la dicisioni di li giùdici.

Danza prima di lu cummattimentu

Lu let-khamaungnkhat[cancia | cancia la surgenti]

Prizzintazzioni di l'armi utilizzati duranti lu cummattimentu di lethwei, di lu pùggili stissu. Curpisci di la sò manu aperta l'arma upposta. La prizzintazzioni si effèttua di l'artu 'n vasciu, nizziarmenti cu li pugna e li gùviti, appoi li ginocchia e nfini di pedi.

Pircussioni di lu brazzu uppostu commu pruvucazzioni a la fini di lu "lethwei-yei"

Vidi macari[cancia | cancia la surgenti]

  • Bando, philosophy, principles and practice, M.Gyi, IST edition, 2000
  • Burmese bando boxing, M.Gyi, Ed. R.Maxwell, Baltimore, 1978
  • Comprehensive Asian Fighting arts, D.F.Draeger and R.W.Smith, E. Kodansha, Tokyo, 1969
  • Traditional burmese boxing, Z.Rebac, Ed. Paladin Press, Boulder, 2003

Culligamenti sterni[cancia | cancia la surgenti]